Nastupca Xedos? Ekonomicky nezmysel...
Rozdelil by som to na dva rozne trhy:
1. USA. Tam vidim realnejsiu sancu na uspech. Ale... Tiez nie je jednoduche sa na tom trhu etablovat. Ako prva to skusala Honda so znackou Acura. Rozbeh bol slubny: Americania nie su natolko konzervativni ako Europa, takze ked dostanu za svoje peniaze adekvatnu kvalitu a servis, uprednostia menej prestiznu znacku pred premiovou. Ale... Acura zavahala s uvedenim naozaj prestizneho modelu vyssej triedy s V8 motorom. Jednoducho v Amerike sa neda hrat na luxusne auto a neponukat V8. To vyuzila Toyota a uviedla Lexus LS, ktory bol kvalitou plne zrovnatelny s MB-S a BMW7, pricom bol vyrazne lacnejsi, resp. mal uz v zakladnej vybave vsetky extra prvky vybavy. Vdaka LS sa Lexus vysvihol. Acura isla s predajom velmi dole a doteraz sa nedokazala na vyslnie vratit. Mazda v tom case s Xedosom (ktory pokial viem mal byt uvedeny ako vlastna znacka) zavahal - asi rozumny napad, jednoducho dvaapolliter V6 s prednym nahonom nemoze prestizou sutazit so zadokolkovym osemvalcom. Nissan skusal naskocit na vlak s Infiniti, ale taktiez nezacal dostatocne skoro a aj ked su Infi z mojho pohladu najatraktivnejsim premiovym japonskym autom, ktore si v nicom nezada tak charakterom ako vlastnostami s BMW, predaje su hlboko hlboko pod objemami Lexusa. Ma Mazda sancu uviest premiovy sedan? Z mojho pohladu nie. Preniknut na takto obsadeny trh (MB a BMW ako stalice, Lexus, Infiniti a Acura ako tigri a do toho vsetkeho agresivnou reklamou - cim inym - posobiace Audi) by vyzadovalo obrovske usilie a hlavne obrovske peniaze do kampane, ktora by sa snazila presvedcit ludi. Ako taka nakladna kampan vyzera, vidime u Audi, ktore sa len pomalicky dostava dopredu, napriek obrovskym peniazom vlozenym do reklamy. Pre koho by ale vlastne novy Xed bol? Kto chce japonsku kvalitu, ma siroky vyber zavedenych a mimoriadne kvalitnych znaciek (dynamika = Infi G a M, luxus: Lex GS) a nema preco rozmyslat nad preznacenou Mazdou, ktora nema nic, co by ponukla navyse. Chyba poriadny V6 (prelepeny Ford 3.0 nepocitam - ten sa neda ani porovnat povedzme s 3.7 litrom od Infi v G37), uplne absentuje V8. S takouto ponukou neostava, nez ostat v sedi beznych znaciek.
2 Europa. Konzervativna, masirovana reklamnymi kampanmi v casopisoch o nemeckej hegemonii. Kto chce v Europe vyssiu strednu, ide ako konzervativec do Mercedesu, ako "mlady dynamicky" do BMW, ako "spravne zasadovy" do Audi. Co na tom, ze v zakladnej vybave su tie auto holobyty, ze maju za sebou tie znacky mnozstva pruserov ohladom spolahlivosti - jednoducho "je to tak". Europsky zakaznik je natolko zmagoreny, ze aj "domace" znacky maju problem presadit sa. Priklad? Jaguar XF. Auto s charizmou, famoznymi motormi, dobrou spolahlivostou (lepsou nez vsetky D3), krasnym interierom, neskutocnymi jazdnymi vlastnostami kombinujucimi luxus so sportovnostou - a kolko je ich na cestach v porovnami s bezpohlavnou Audi A6, ktorej nedotacavost v zakrutach je povestna a pri ktorej clovek musi dohodit 50% ceny auta za beznu vybavu? Asi tak 1:100. O Japoncoch ani nehovoriac: Hondy Legend su vynimkou, po facelifte som videl na ceste presne 1x. Aj taky pojem ako je Lexus je exotika. Kam by sa chcela vopchat Mazda? Zaplatit miliony za vyvoj a privedenie do vyroby, aby nasledne predali rocne 100 kusov v celej EU za ceny pomaly vyrobne? Ekonomicky absolutny nezmysel.
Nastastie maju krizovi manazeri v Mazde dostatok rozumu, aby sa do takejto ekonomickej sebavrazdy nepustali a radsej pilovali kvalitne auto strednej triedy, ktore si zakaznika dokaze najst.
Howgh
Vsem dotcenym se omlouvam, ale musel jsem to rozdelit... peace =)
dochodcovsko-kolotocarsko-taxikarsko-cigansky nemecky vyrobok + japonska polo-elektricka ('19 E53AMG + '20 RX450hL)