Zdravím! Nedávno jsem na youtube.com viděl několik videí, jak si někteří borci v Americe zabudovali do své mazdy počítač - Carputer. Nedalo mi to spát a tak jsem se rozhodl zkusit něco podobného rozjet ve své M6. Nejprve jsem sháněl informace a inspiraci, poté nakoupil díly a během léta jsem provedl instalaci. V současnosti už všechno běží, takže sem přikládám nějaké foto a popis pro případnou inspiraci ostatních. Samozřejmě mě zajímá Vaše hodnocení
.
Základem jsou komponenty pro běžné PC/HTPC - základní deska Intel s integrovaným procesorem 1,3GHz, paměť 1024MB, pevný disk 80GB, integrované audio, síťová karta, USB 2.0. Napájecí zdroj je spešl pro provoz v autě a společně s case je z USA.
Další důležitou součástí je monitor - Xenarc 7" LCD 16:9 s dotykovou obrazovkou, taky z USA.
Propojení s audiem v autě je řešeno přes zařízení "Mazda AUX IN" - něco jako Xcarlink, akorát to přenáší pouze stereo signál z libovolného zdroje (nepřehrává mp3, apod.). Byla nutná úprava rádia viz. diskuze o Xcarlinku.
Navigace je řešena takto: USB GPS přijímač Navilock + libovolný navigační software pro PC (v mém případě Mapfactor PC Navigator 2007 nebo Garmin Mobile PC). Mapy a software staženo z netu kvůli úspoře nákladů, sorry
.
PC běží na WinXP Pro (Vista není problém, ale jsou pomalejší). Aplikace pro ovládání multimédií je určená speciálně pro provoz v autě - "Centrafuse" od firmy Fluxmedia.com.
Kromě navigace může Carputer sloužit k přehrávání hudby (z hdd, flashdisku), sledování filmů, DVD, prohlížení obrázků, příjmu TV vysílání (plánuju v budoucnosti dořešit) + k dalším věcem jako klasické PC... (na některých fotkách ještě není finálně dotažena kabeláž u LCD)
Ještě pár slov k tomu, jak to celé funguje v autě:
Carputer samotný je umístěn pod sedadlem spolujezdce, LCD je ve výklopné přihrádce nad středovým panelem. Vyklápění LCD je manuální. GPS přijímač je nalepený na předním skle u zpětného zrcátka.
Bylo nutné provést protažení veškeré kabeláže (napájecí kabely, USB kabely, audio kabel,...) pod sedadlo spolujezdce a kabely od LCD dotáhnout do výklopné přihrádky. To byla hodně zdlouhavá a piplavá práce. Pak bylo nutné provést úpravu autorádia, aby se zpřístupnil port externího CD měniče (přes ten je připojen zmiňovaný AUX vstup).
Taky jsem musel vyrobit ovládací panel (umístěný místo popelníku) pro manuální zapínání/vypínání Carputeru a přidal jsem i USB vstup pro flash disk a kontrolní LED diodu. Napájecí zdroj funguje tak, že po otočení klíčkem v zapalování se carputer automaticky zapne, po vyjmutí klíčku se automaticky vypne. Já jsem ale chtěl mít možnost spuštění manuálně kontrolovat - proto jsem dělal ten panel a přidal dva svoje spínače (červený napájení, zelený ON/OFF).
K napájení: Carputer je připojen přímo na autobaterii (použita 10A pojistka) a na +kontakt zapalovače (plní spínací funkci - otočení klíčku). LCD mělo napájení z výroby řešeno přes konektor zapalovače, takže jsem na původní zapalovač připojil ještě druhou zástrčku a tam jsem LCD připojil (originál zapalovač je tedy stále použitelný).
Systém bootuje z režimu spánku (hibernace), takže se spouští celkem rychle. Vypínání/zapínání přes vypínače na ovládacím panelu (není nutné žádné "Start"-"Vypnout" apod.).
Ještě asi jedna celkem důležitá informace a to je cena. Nelze to sečíst do mrtě úplně všechno, ale včetně kabeláže, spínačů apod. to dělá cca 17.000 Kč. Není to málo, ale pokud vezmete v úvahu, že originál navigace s DVD stojí 150.000Kč (to mi řekli v Mazdě), tak je cena víc než příznivá. Na druhou stranu má to své mouchy, není to profesionální práce, ale to už je na každém, aby zvážil co je pro něho důležité...
P.S. Dík Batmanovi za rady!
P.P.S. Běžně vystupuji na fóru pod jiným nickem, ale protože v dnešním světě si nemůžete být ničím jisti, opatrnosti není nazbyt a často není dobře na sebe upozorňovat, vkládám tento příspěvek záměrně pod jiným jménem, tak aby nebylo zřejmé ke kterému uživateli/autu patří. Tím se omlouvám všem členům klubu a zdůrazňuji, že nemám strach z nich, ale z případných "třetích" návštěvníků těchto stránek, kteří by zde mohli "tipovat" auta. Doufám, že to pochopíte. Každý kdo nad svým autem strávil nespočet hodin, ví jak nerad by o část nebo celé auto přišel, ať už jde o Favorita nebo Mazdu.